Actueel

Berichtenbox MijnOverheid uitzetten/beheren

Wat kunt u doen als u geen digitale post meer wilt ontvangen via https://mijn.overheid.nl/ of als u niet meer bij uw berichtenbox kan omdat u uw DigiD login kwijt bent?

Als u in Nederland woont

Vraag een nieuw DigiD aan via https://digid.nl/aanvragen. U ontvangt dan op het adres waar u staat ingeschreven een brief met activeringscode en kunt na inloggen op https://mijn.overheid.nl/ zelf bepalen van welke organisatie u post wilt ontvangen.

Als u buiten Nederland woont

Vraag een DigiD aan via https://www.digid.nl/buitenland/ (u leest daar wat u nodig heeft om een DigiD aan te vragen in het buitenland). U ontvangt vervolgens per sms en e-mail een baliecode; met deze code kunt u binnen 30 dagen uw brief met DigiD-activeringscode ophalen bij een van de DigiD-balies in het buitenland. Of maak na ontvangst van de baliecode een video call afspraak met Nederland wereldwijd voor het verkrijgen van de activeringscode. Na inloggen kunt u met vinkjes aangeven van welke organisaties u wel/geen digitale post wilt ontvangen.

Hulp vragen

Komt u er zelf of ook met hulp niet helemaal uit, neem dan contact op met MijnOverheid: +31 (0) 88 123 65 00 met het verzoek voor u de vinkjes aan of uit te zetten.

Waarom een berichtenbox?

Ook als u gaat verhuizen of verhuisd bent, kunt u post van overheid, SVB, Belastingdienst, Kadaster, pensioenfondsen en vaak ook gemeentes blijven inzien nadat u die organisaties heeft aangevinkt. U kunt de berichtenbox niet opzeggen -elke Nederlander van 14 jaar of ouder krijgt een account bij MijnOverheid. Wel kunt u vinkjes weghalen bij organisaties waarvan u de berichten niet digitaal wilt ontvangen.

Machtigen

Wilt u iemand anders toestemming geven om uw digitale post van de overheid te lezen? Dan kunt u die persoon machtigen via https://machtigen.digid.nl/. Deze persoon krijgt niet uw inloggegevens, maar kan wel door uw toestemming uw post lezen en per mail naar u doorsturen.

01-03-2022