Het NMI reikt verder

Natuurlijk, u kunt uw eigen vragen over remigratie telefonisch aan ons stellen. U kunt ook uw cliënten zelf onze consulenten laten bellen.

Maar… weet u dat wij vaak bij u in de buurt zijn? Dichtbij uw cliënten, dichtbij u. Wellicht is uw cliënt niet in staat vervoer naar een andere stad te regelen of vindt hij het gewoon prettig eerst iemand te zien, voordat hij vragen stelt. Daarom willen wij zichtbaar zijn, daar waar uw en onze cliënten zijn. We willen laagdrempelig zijn.

In de wijk

Outreachend werken kan alleen als we achter onze computers vandaan komen, want leeftijd, opleiding en diversiteit binnen onze doelgroepen en hun organisaties vereisen een persoonlijke benadering. Dat bevordert de integrale dienstverlening: we zoeken namelijk juist de samenwerking op met professionals die óók aan onze cliënten diensten verlenen.

Voorlichting aan professionals

Het NMI geeft voorlichting aan organisaties en professionals. Wilt u meer informatie? Neem dan contact met ons op.

Waar kunt u ons zoal vinden?

  • bij het loket van een gemeentehuis
  • bij het loket van een stadsdeelkantoor
  • bij een loket schuldhulpverlening
  • bij Sociaal Raadslieden
  • bij een Huis in de Wijk
  • bij een bureau voor maatschappelijke dienstverlening
  • bij een Sociaal Ondernemershuis

Overigens blijft het NMI voorlichtingsbijeenkomsten houden op locaties waar onze cliënten komen zoals sociaal (culturele) verenigingen, thee- of buurthuizen, moskeeën, kerken, andere ontmoetingscentra en ouderenorganisaties.

We willen benadrukken bij de cliënten dat het NMI géén overheidsorganisatie is. We zijn géén controlerende instantie, geen opsporingsbureau en we hebben geen opsporingsbevoegdheid. Verder maken wij duidelijk dat wij niet de bevoegde instelling zijn die het geld of de uitkering verschaft of erover beslist. Wat doen we wel?

“Ik wil remigreren!”

“Kan ik mijn uitkering meenemen? Kom ik in aanmerking voor de remigratieregeling? Hoe kan ik dit nu allemaal regelen?” Vragen waar cliënten lang mee rondlopen en die ze uiteindelijk aan ons stellen. Een antwoord geven op deze en andere vragen, dát is onze taak. We geven dus samenhangende en onafhankelijke informatie. De cliënt krijgt objectieve voorlichting, advies en begeleiding.  Wat hij ermee doet? Dat is aan de cliënt zelf. Het NMI begeleidt en informeert, zodat de cliënt weet welke stappen hij moet ondernemen om te bereiken wat hij wil.

NMI eropuit: de praktijk

Regio Roermond

Als sinds 2015 maakt het NMI gebruik van een stadsloket in Roermond, bij de afdeling Sociale Zaken. Niet alleen cliënten weten ons daar te vinden, ook geven wij geregeld informatie en voorlichting aan ambtenaren over remigratie. Vanwege de korte lijnen, de goede bereikbaarheid en het persoonlijke contact is deze manier van werken een succes gebleken.  Cliënten kunnen wij veelal helpen in hun eigen taal en onze consulenten beschikken over specifieke kennis van het land van herkomst, zoals het sociale stelsel, pensioenen en verblijfsrechten. Advies op maat blijft natuurlijk een van de pijlers van het NMI!

Regio Eindhoven

Vanaf februari 2017 houdt het NMI spreekuur op het loket van het Stadskantoor van Eindhoven.  Iedereen die vragen heeft over remigratie kan deze stellen aan een consulent van het NMI.  We houden loket in het Stadskantoor, zo zijn de lijntjes kort en de vragen snel gesteld. De gemeente Eindhoven werkt toe naar, zoals ze zelf zegt ‘een Inclusieve Stad waarbij integrale samenwerking belangrijk is’. Samenwerking met het ons sluit hierop naadloos aan.

Gemeente Amersfoort

Het NMI is in 2016 in gesprek gegaan met de gemeente Amersfoort. Omdat deze aangaf niet veel te weten over mogelijkheden en wetten rondom remigratie, is besloten dat het NMI informatie hierover gaat delen. Er zijn inmiddels enkele voorlichtingsbijeenkomsten geweest voor teams binnen Sociale Zaken in Amersfoort.

Regio Rotterdam

Het NMI heeft een spreekuurlocatie bij Humanitas Rotterdam. Onze doelgroep vergrijst en is steeds meer hulpbehoevend. Niet iedereen is dan meer mobiel, vandaar dat juist bij onze cliënten het outreachend werken op zijn plek is. We vinden het dus erg belangrijk om dáárheen te gaan waar de vragen het meest leven: bij Humanitas en de thuiszorgorganisaties bijvoorbeeld.

Met  ADO-zorg werken we veel en prettig samen in de regio Rotterdam.

Voorlichtingsbijeenkomsten zijn gehouden bij verschillende instanties als buurthuizen en Humanitas. Ook namen we in 2016 deel aan de voorlichtingsdag van de SVB  en de  SGK. Kennismaken met elkaar en voorlichting geven waren kerndoelen. Ook aanwezig waren de Turkse sociale attachés. Om onze cliënten nog beter te kunnen helpen zijn ook hier samenwerkingsverbanden aangegaan: indien nodig verwijzen de Turkse sociaal attachés cliënten naar ons en omgekeerd. 

Amsterdam

Een goedwerkende samenwerking is ook ontstaan in Amsterdam Oost, Zuidoost en West. Zo’n twee keer per maand houdt het NMI spreekuur op verschillende spreekuurlocaties in  het stadsdeel Oost,  Zuidoost en West

Cliënten waarderen dit zeer: het gaat namelijk vaak om ouderen die soms door leeftijd wat minder valide zijn en die liever, op loopafstand, in een persoonlijk gesprek de mogelijkheden van een remigratie willen overleggen.

Ook het bezoeken van remigratie- en handelscongressen, programma’s in het kader van de (Surinaamse) diaspora, sociaal culture evenementen en mediapresentaties vormen hier een wezenlijk onderdeel van ons outreachend werken. Juist het persoonlijk contact voor en na deze activiteiten is bij onze doelgroep van zeer groot belang gebleken. Deskundigheid en laagdrempeligheid zijn niet voor niets kernwaarden bij het NMI.

Regio Zaandam

In de regio Noord West is Zaandam dé locatie. Cliënten uit onder andere Alkmaar en Hoorn bezoeken veelvuldig de spreekuren van het NMI op deze plek, het inloophuis Diaconaal Centrum De Bron.  Vooral de zeer goede bereikbaarheid is een pluspunt. Het openbaar vervoer sluit goed aan en er is voldoende parkeergelegenheid voor mensen die met de auto willen komen.

Wat deze regio Zaandam ook zo’n goed voorbeeld van outreachend werken maakt, zijn de diverse activiteiten die op één locatie verzameld zijn. Taallessen, naaicursussen, zingevingsavonden, koken met de buurt, allemaal activiteiten die open staan voor iedereen. En dit is de plaats waar het NMI spreekuur houdt. Laagdrempeliger kan niet. Ook de taal is geen probleem: veelal spreken de consulenten de taal van de cliënten, letterlijk en figuurlijk.

MEER INFORMATIE OVER REMIGREREN

NMI APP

Download nu onze remigratie app op je smartphone of tablet.